El balanç dels tres equips catalans al rànquing estatal elit/sub-23
Els tres equips catalans que han puntuat al rànquing de carretera elit/sub-23 de la Reial Federació Espanyola de Ciclisme (RFEC) tanquen la temporada 2026 amb balanços diversos, però amb un denominador comú: la voluntat de continuar creixent i donar sortida als corredors del territori. El Club Ciclista Lleida-DPedrós ha fet un pas endavant fins a situar-se al capdavant de la classificació general estatal, el Team MP Group-Club Ciclista Camp Clar reivindica el seu paper com a estructura de formació i l'Equip Ciclista Controlpack es prepara per fer el salt al professionalisme.
Així, amb la temporada vinent ja a l'horitzó, els tres projectes afronten nous reptes esportius i estructurals. Mentre el CC Lleida-DPedrós vol consolidar el creixement i reforçar el bloc, el Team MP Group manté l'aposta pel talent jove català. En el cas del Controlpack, el 2027 marcarà un canvi d'etapa amb la incorporació a la categoria UCI Continental, en un projecte que vol obrir noves oportunitats al ciclisme professional vinculat a Catalunya.
CC Lleida-DPedrós, el gran èxit de l'any
El CC Lleida-DPedrós ha tancat una temporada de creixement en què ha fet un pas endavant en l'àmbit estatal, situant-se al capdamunt del rànquing estatal elit/sub-23 de carretera de la RFEC, sumant 2.372 punts, per davant de Torres-Sobato amb 2.361 i Gomur Cantabria Deporte amb 1.784. L'arribada de Ricard Fitó, procedent d'un equip alemany, va contribuir a reforçar el bloc i a millorar els resultats, amb més presència entre els millors i més invitacions per competir en proves del calendari nacional. El referent de l'equip ha acabat al capdamunt de la classificació individual estatal amb 1.255 punts, per davant de Martín Solhaug, de l'Equipo Cortizo, amb 1.139, i d'Andrés Libardo Mancipe, de l'ODL Team-Lasal Cocinas, amb 918.
El president del CC Lleida-DPedrós, Sergi Mateu, fa una valoració molt positiva de la temporada 2026. L'equip ha anat creixent tant en l'àmbit esportiu com en l'organització, en un any en què ha participat per primera vegada en diverses proves de la Copa d'Espanya després de rebre invitacions per a sis cites. La incorporació de Ricard Fitó a "l'equip de casa" va suposar un punt d'inflexió en els resultats: el corredor va aportar regularitat i capacitat competitiva a una plantilla que va començar a situar habitualment ciclistes entre els deu o vint primers classificats de les curses.
Aquesta progressió va permetre a l'equip acumular punts i arribar al lideratge del rànquing al juliol, després d'una actuació destacada a Gran Canària, on va situar tres corredors entre els deu primers. "En posar-nos primers vam haver de buscar carreres nacionals que donen més punts. L'objectiu inicial del 2026 era lluitar a Catalunya i a Espanya fer bones actuacions, però el fet de venir el Ricard ens ha sobrepassat. Ha sigut una mica sorpresa, hem lluitat per mantenir", explica el president, cosa que va suposar un esforç logístic i econòmic més gran, amb la necessitat de participar en més proves fora de Catalunya.
Mateu també posa en valor el rendiment col·lectiu i l'efecte que ha tingut Fitó sobre els seus companys. Més enllà de les seves actuacions individuals, considera que "el compromís i l'esperit guanyador" del corredor han contribuït a elevar el nivell de la resta de la plantilla: "Tenir un líder així és molt important". En clau catalana, cal destacar especialment el doblet d'Aleix Sierra. El ciclista de l'equip ha estat guanyador de les Grans Clàssiques - 10è Trofeu Joan Casadevall aquest 2026, revalidant una victòria a la classificació de la regularitat catalana que ja havia aconseguit el 2024. L'equip ha estat segon a la general de les GC.
Precisament de cara al 2027, l'equip disposarà de més pressupost arran dels bons resultats, cosa que li permetrà disputar més curses i "anar més ben preparats". El president explica que la plantilla incorporarà vuit corredors catalans, quatre dels quals faran el salt de júnior a sub-23. Arran del salt del Controlpack i amb tan sols dos equips catalans a l'alt nivell estatal, "molts corredors quedaran orfes". D'altra banda, comptaran amb quatre corredors "més contrastats". Gràcies a tot plegat, els lleidatans tindran assegurada la seva presència a les cites de la Copa Espanya de cara a l'any vinent.
Així, l'objectiu és construir un bloc més compacte i equilibrat, sense dependre tant d'un únic líder, i afrontar aquesta competició estatal de la regularitat amb "més ambició": "L'any passat vam començar a veure-les venir". "El Ricard suposo que anirà a algun equip continental perquè aquesta categoria se li queda petita. Si no continuarà, però ha d'anar cap a dalt. Ara ens adaptàvem a ell, i de cara al 2027 això ho hem millorat. Busquen millorar el conjunt", argumenta el president. Per aconseguir-ho, l'equip també vol reforçar la preparació conjunta i arribar a les curses amb els rols de cada corredor més definits.
La formació de joves continua sent una de les prioritats del projecte: l'objectiu de la infraestructura és tenir corredors joves, "la clau perquè durin els equips". Entre els corredors que Mateu destaca pel seu potencial hi ha Aleix Casanovas, Martí Temprano i Martí Castaño, a més d'Aleix Sierra. El president també reclama més suport per part de les empreses i també de les administracions públiques, assenyalant que han d'afrontar els costos d'un calendari amb nombroses curses fora del territori. En aquest sentit, lamenta que la Generalitat de Catalunya no doni ajudes als equips "com sí que passa a altres comunitats": "Hi ha moltes llicències base, però no dona suport als projectes".
El Team MP Group insisteix en la formació de ciclistes
D'altra banda, el Team MP Group, vinculat al Club Ciclista Camp Clar, fa un balanç positiu de la temporada 2026, marcada per la joventut de la plantilla. El mànager general Antonio Pineda i el director esportiu Ramón Rota destaquen que, a banda d'un corredor elit, 15 ciclistes de l'equip eren de la categoria sub-23, set dels quals provenien de júnior. "Ens satisfà que els futurs corredors professionals vulguin venir a un equip que els que han passat anomenen una família", celebren els responsables. El conjunt destaca les victòries i els podis aconseguits a les Grans Clàssiques - 10è Trofeu Joan Casadevall i a la Copa Critèrium, com també el triomf en la classificació per equips de les GC.
"Combinem el calendari de Copa Espanya amb el calendari català, havent de doblar equip en moltes ocasions, i una llàstima per no poder optar a la victòria de la general de les Grans Clàssiques", apunten. També han competit a proves al País Basc i el Torneig Lehendakari, a més de participar en voltes com les de la Comunitat de Madrid, Castella i Lleó i Castella-la Manxa, amb presència entre els deu primers de la general i en classificacions d'etapa. "Creiem que, de lluny, hem estat el gran equip dominador de les proves de Catalunya, amb possiblement l'equip més jove que mai hem tingut, però amb moltes ganes i il·lusió per part de corredors, tècnics i fins i tot pares i mares", reivindiquen.
Un dels objectius principals continua sent facilitar el pas dels corredors júniors a sub-23 i, posteriorment, al professionalisme. En aquest sentit, el club destaca que, per tercer any consecutiu, el Caja Rural ha incorporat un corredor format a l'estructura, en aquest cas Lucas Olvera, "format durant dos anys des del camp júnior al sub-23, i amb molta projecció de futur". "Hem d'apostar per la pedrera de casa, i pedrera júnior, ja que si no, estem condemnats com altres equips, a fer equips elits amb corredors de molta edat, i això serà la fi del ciclisme sub-23", reivindiquen.
La temporada 2027 arribarà amb una plantilla de vint ciclistes, tretze dels quals seran sub-23, mentre set passaran a la categoria elit per edat. El projecte també comptarà amb tres corredors que participaran en proves de pista de la FCC i la RFEC, "cosa que implica també la presència de corredors sub-23 corrent amb aquesta disciplina que costa fer arribar a la resta de corredors". "Per tant, un bloc important, per poder disputar les curses amb dos blocs de corredors, i fent l'esforç econòmic d'haver de doblar vehicles per tal de cuidar la imatge dels patrocinadors i espònsors", apunten els responsables.
L'equip Team MP Group manté el vincle amb el Club Ciclista Camp Clar i el director Antonio Pineda des de 2003. Des d'aleshores n'han sortit ciclistes professionals com Edu Prades, Benjamí Prades, Airan Fernández, Marc Vilanova, Llibert Sendrós, Jordi Simón, Arnau Sole, Joel Nicolau, Fran Muñoz, Òscar Rota o Marc Rubirola (stagiaire). "La filosofia és formar corredors catalans perquè puguin fer el salt del nostre equip de formació cap a un altre equip filial o directe al professional", reblen.
Controlpack: un any difícil abans del salt al professionalisme
Finalment, el Controlpack tanca una temporada 2026 complicada en l'àmbit esportiu. El fins ara mànager de l'equip Néstor Biosca reconeix que ha estat el pitjor any dels setze que l'estructura competeix. "No hem encertat en els fitxatges, hem tingut gent que no ha estat a l'altura, i sincerament ha estat l'any més desastrós", lamenta. Tot i haver disputat un "calendari bastant decent" amb proves com les voltes a la Comunitat Valenciana i a Gran Canària, així com diverses clàssiques i curses per etapes, "els resultats no han acompanyat" i l'equip ha acabat l'any "una mica curt, amb només dues victòries". "No vam fer Copa Espanya perquè no teníem qualitat de xavals joves", apunta el responsable.
Aquest balanç, però, coincideix amb un canvi de dimensió del projecte. A partir del 2027, Controlpack farà el salt al professionalisme com a patrocinador principal d'una nova estructura UCI Continental, sorgida de la col·laboració amb l'empresa asturiana Perfumerías De la Uz i l'equip romanès Mentorise. La formació competirà sota el nom de Controlpack-De la Uz-Mentorise i també comptarà amb la col·laboració de Soudal. Serà així l'única empresa catalana patrocinant un equip professional de ciclisme de carretera. "Com a contrapartida a la temporada hem tingut una oportunitat d'aquelles que només passen una vegada a la vida", celebra Biosca, que ara agafarà el rol d'ambaixador.
El nou projecte s'inscriurà, a més, a la Continental Pro Series, un nivell que li permetrà optar a invitacions per participar en proves de màxima categoria, exceptuant les de l'UCI World Tour. El calendari preveu curses a Espanya, Portugal, França i Itàlia, entre les quals hi ha la Volta a Romania. Biosca destaca especialment que el projecte s'ha plantejat amb una durada inicial de tres anys, amb la voluntat de donar-li continuïtat i fer-lo créixer: "Si la cosa funciona, tindrem continuïtat a nivell elit, hi haurà ciclisme professional a Catalunya". També subratlla la importància que una empresa catalana aposti pel ciclisme professional, en un context amb poques estructures d'aquest nivell al territori.
La plantilla inicial serà d'onze o dotze corredors, amb ciclistes internacionals romanesos, francesos i estatunidencs, amb places reservades per estudiar possibles incorporacions que permetin reforçar-ne el nivell competitiu, amb el topall de 15 fitxes. "Serviran per millorar qualitat i, si tenim un equip competitiu o fem bons resultats, tenir més facilitats perquè ens convidin a proves més importants", argumenta el responsable. La nova etapa mantindrà la voluntat de promocionar corredors catalans com Jaume Espuis d'Horta de Sant Joan, i Pere Barceló dels Guiamets, format a la Penya Ciclista Baix Ebre.
Foto: Cedida pel CC Lleida-DPedrós