El Monestir de les Avellanes acollirà el Campionat de Catalunya de XCO
Os de Balaguer (Noguera) es convertirà el pròxim dissabte 20 de juny de 2026 en l'epicentre del BTT català, amb una de les proves més esperades del calendari ciclista. El prestigiós entorn del Monestir de les Avellanes serà l'escenari on es posaran en joc els títols de campions de Catalunya de la modalitat Cross-country Olympics (XCO). El Campionat també és puntuable per a la Lliga Catalana de BTT, reunint de cadets a màsters 60, i la Copa Catalunya BTT de promoció, de prebenjamí a infantil, i comptarà amb els millors especialistes del panorama nacional. L'esdeveniment compta amb la col·laboració directa dels ajuntaments d'Os de Balaguer i Balaguer, a més de la Federació Catalana de Ciclisme.
En les categories principals, els corredors s'hauran d'enfrontar a un circuit de 5,8 km per volta, acumulant un total de 27,5 km entre les categories més destacades. L'entorn del Monestir de les Avellanes, conegut per la seva riquesa paisatgística, amb boscos i vinyes, ofereix un terreny de joc idoni per al Cross Country. El que proposa des de l'organització l'Associació Esportiva Noguera Sportbike destaca per la seva combinació de trams diversos, que obligaran els ciclistes a demostrar una gran destresa i condició física.
El president de l'entitat organitzadora del certamen, Sergi Santos, ha detallat que l'exigència del circuit "és més física que tècnica", perquè més enllà d'algun petit drop -amb escapatòria- no presenta dificultats. "Hi ha dues pujades molt dures i les baixades són revirades, has d'estar tota l'estona concentrat. El corredor ha d'agafar un bon ritme per aguantar les voltes. És dur, però molt i molt divertit", sosté el responsable sobre un itinerari en un circuit boscós d'alt nivell.
Per Santos, el Campionat de Catalunya de Cross Country Olímpic arriba com un "premi a l'esforç" que s'ha fet des d'Os de Balaguer, que des de després de la pandèmia acull l'Open Lleida BTT i ha aprofitat per anar adaptant i millorant cada vegada més aquest circuit. El responsable explica que el traçat ha estat "molt treballat": primer van començar amb pocs senders i cada any n'han anat buscant i aconseguint de nous, fins a poder gaudir d'un circuit espectacular.
El programa arrenca a primera hora del matí, amb les primeres curses a partir de les 9 hores, començant amb els prebenjamins i seguint amb benjamins, principiants, alevins i infantils. A primera hora de la tarda, a partir de les 14 h, serà el torn per a les categories màster, a les 15:30 entraran en joc les principals categories de fèmines (cadet, júnior, sub-23 i elits), i a partir de les 17 hores ho faran els elits. En finalitzar les darreres curses, es farà el lliurament de premis.
El certamen buscarà donar el relleu enguany a noms com Mario Sinues i Esther Villaret, que l'any passat es van coronar campions elit a Fornells de la Selva (Gironès). La cita també va repartir els mallots de la resta de categories, entre les quals la de sub-23 per a Alex Alaman i Adaya Fernández, en una competició que va comptar amb més de 400 participants.
El termini per inscriure's al Campionat de Catalunya de BTT-XCO al Monestir de les Avellanes finalitza el dimecres 17 de juny a les 23:59 h. Existeix una opció d'inscripció tardana fins al dijous 18 a les 18:00 h, per bé que amb un suplement del 50%. No s'admetran inscripcions a partir d'aquest moment. Ara com ara, ja compta amb mig centenar de ciclistes apuntats.
- Més informació i inscripcions al Campionat de Catalunya XCO al Monestir de les Avellanes
- Més informació i inscripcions al Campionat de Catalunya XCO al Monestir de les Avellanes - Promoció
- Guia tècnica del Campionat de Catalunya XCO al Monestir de les Avellanes
Un marc de luxe
Més enllà de la competició, el Monestir de les Avellanes és una antiga abadia fundada al segle XII, enmig d'un entorn natural espectacular, des del qual es pot per gaudir de la tranquil·litat i descobrir els secrets del Montsec. L'equipament, d'arquitectura romànica, va ser declarat monument historicoartístic el 1931. Cal destacar que el monestir acull diferents circuits del Centre BTT del Montsec i la Noguera, per això ofereix diversos serveis relacionats amb el cicloturisme.
Gràcies a la col·laboració dels ajuntaments d'Os de Balaguer i de Balaguer, la comarca de la Noguera es consolida com un destí de referència per a la pràctica del ciclisme de muntanya en l'àmbit català. Els organitzadors afegeixen que el suport institucional dels municipis veïns ha estat clau per fer realitat la prova.
Foto del 2025: Miquel Matas (m3_prods)